راه اندازی ویپ voip سیسکو چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

پیشرفت روزافزون تکنولوژی و مرسوم شدن به کارگیری این سیستم ها در ادارات و سازمان‌ها، لزوم به کارگیری شبكه های كامپیوتری و تاسیس Voip ویپ روز به روز افزایش می‌یابد. شبكه های كامپیوتری علاوه بر اینكه در تسریع ارتباطات داده‌ای نقش بسیار مهمی بازی می‌كنند، می‌توانند برای بسیاری از كاربردهای غیر دیتا ای همانند صدا و ویدئو نیز مورد استفاده پیمان گیرند.

در حال حاضر مفاهیم شبكه ای از ابعاد گوناگون گسترش پیدا كرده است این فرمایش باعث شده الی در طراحی‌های شبكه ویپ چندین عامل مهم در نظر گرفته شود الی امكان پیاده سازی تکنولوژی‌های جدید و كاربردهای متنوع با حداقل خرج و دگرگونی ها امكان پذیر باشد.

https://avashnet.com/setup-voip/

وجود شبكه‌های كامپیوتری استفاده از سرویس‌ها و تکنولوژی‌های ویژه و عمومی در شبكه را به طور روز افزون افزایش داده است، از جمله سرویس‌ها و تکنولوژی‌های مدرن مورد استفاده در شبكه‎های كامپیوتری، تكنولوژی ویپ یا همان Voice Over IP می‌باشد.

 

تکنولوژی ویپ Voip عبارت است از تعیین شیوه هایی که به وسیله آن، انتقال صدا بر روی شبکه IP فراهم می‌شود.

 

Voip سیسکو

راه اندازی voip ویپ این امکان را فراهم می‌آورد که مکالمات تلفنی و فکس را در شبکه های دیتا IP-Based با کیفیت، بها و بازده مناسب انتقال دهیم. دلیل به کارگیری تکنولوژی ویپ و نصب و راه اندازی Voip، ترکیب شبکه های داده و صوت و کاهش هزینه های مربوط به تماس های تلفنی برای مسافت‌های طولانی می‌باشد. سرویس Voip سیسکو این امکان را میدهد که بدون نیاز به تغییر تلفن ها و فکس های معمولی، مکالمات آنالوگ آنها را به دیجیتال تبدیل کرد و سپس از راه بستر شبکه های دیتا آن را انتقال داد. در روش ویپ، صدا به شکل داده در خواهد آمد و می‌توان به وسیله فشرده سازی حجم ترافیک آن را کاهش عدل و در ادامه از راه سوئیچ ها و Router های LAN و WAN با به کارگیری پروتکل های ویژه، صدا را انتقال داد.
راه اندازی voip

 

دلایل راه اندازی Voip
برای کاربرد و راه اندازی voip شما نیاز به سیم کشی اختصاصی برای شبکه خود ندارید و این خود یک برتری بزرگ است چرا که خرج های شما را به شیوه چشم گیری کاهش می‌دهد. هم چنین در صورتی که بخواهید نقل فضا کنید و به جای دیگری تغییر مکان دهید، هیچ وجه نیازی به سیم کشی مجدد و اقدامات این چنین نخواهید داشت.

تجهیزات و اجزای سرویس VoIP
به طور کلی یک شبکه مبتنی بر Voip سیسکو و برای تاسیس Voip به اجزای مختلفی دربایستن دارد:

 

voip سیسکو

دستگاه‌های تلفن
انواع گوشی های تلفن تحت شبکه و سرویس voip
تلفن ها شامل: IP Phone، تلفن های آنالوگ (معمولی) و یا نرم اسباب های مانند ساز IP Phone یا Soft Phone می‌باشند.

تفلن روی میز یا معمولی
این گونه محبوب ترین و رایج ترین گوشی تلفن برای به کارگیری سرویس voip می‌باشد. استفاده از این نوع گوشی voip مثل یک تلفن رومیزی ساده است که بدست کابل اترنت به تلفن شما متصل می‌شود و می‌توانید از آن بهره‌گیری کنید.

تلفن یو اس بی USB
ممکن است شما دربایستن داشته باشید از سرویس voip توسط رایانه خویش کاربرد کنید. برای این قصد می‌توان از درگاه های یو اس بی رایانه خویش بهره‌گیری کنید و با استفاده از گوشی های USB از سرویس voip بهره‌گیری نمایید.

تلفن مجازی (اینترنتی)
تلفن های مجازی معمولا نرم اسباب هایی (اغلب رایگان) هستند که توسط نصب آن ها روی سیستم خود اعم از کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل، تبلت و ... می‌توان از سرویس ویپ استفاده کرد.

Gateway
این ساز و برگ ارتباط شبکه Voip سیسکو و شبکه تلفنی آنالوگ را برقرار می‌سازند. این ساز و برگ معمولا مسیریاب هایی با توانایی حمایت از صدا می‌باشند و مجموعه وظایف زیر را بر عهده داردن:

ارتباط خطوط تلفن و تجهیزات شبکه Voip سیسکو با این تجهیزات استوار می‌گردد. این ساز و برگ سیگنال های استاندارد تلفن را اخذ می‌نمایند و بعد از تبدیل این سیگنال های آنالوگ به دیجیتال و فشرده سازی آنها مطابق با آدرس های IP، به مقصد مربوطه ارسال می‌گردد.
این ساز و برگ بسته های Voice ای را که از شبکه ویپ سیسکو گرفتن می‌نمایند پس از تبدیل به سیگنال های آنالوگ به مقصد تلفن های آنالوگ ارسال می‌نمایند. (برعکس عملیات فوق)
هر دو عملیات فوق، به چهره مقارن و دو طرفه (Full Duplex) اتمام می‌شود.

MCU
استفاده از تجهیزات MCU - Multi point Control Unit، در حالتی که به کنفرانس تلفنی بیچارگی داشته باشیم لازم می‌باشد به راستی اگر به پیوستگی تلفنی بیش از دو طرف بیچارگی داشته باشیم، برای راه اندازی Voip بیچارگی به استفاده از این ساز و برگ می‌باشد.

Application Server
این سرورها، سرویس های XML را برای IP Phone ها فراهم می‌سازد. بنابراین کاربران IP Phone ها از راه برنامه های کاربردی XML می‌توانند به Directory ها و Database های مربوطه دسترسی داشته باشند.

Gatekeeper
این تجهیزات در راه اندازی ویپ، عملیات مسیریابی و مدیریت مرکزی نقاط انتهایی همانند ترمینال‌ها، Gatewayها و MCU را اتمام می‌دهند. این ساز و برگ عملیات CAC (Call Admission Control) و ترجمه شماره تلفن یا نام‌ها به آدرس‌های IP را به هدف مسیریابی تماس ها در شبکه های H.323 سپریدن می‌دهند.

Call Agent
در راه اندازی VoIP این ساز و برگ کنترل تماس ها، CAC، مهار پهنای باند و برگردان آدرس های IP به عدد تلفن ها و ... را سپریدن می‌دهند. Call Manager کمپانی سیسکو از این نوع تجهیز می‌باشد. این تجهیز معمولا به هدف سیگنالینگ از پروتکل SCCP - Skinny Client Control Protocol کاربرد می‌نمایند.

واسط‌های صوتی Analog در شبکه‌های VoIP
در شبکه‌های VoIP، که از تلفن‌های Analog استفاده شده است به هستی یک Gateway که سیگنال‌های آنالوگ را به Digital تبدیل و آن‌ها را در بسته‌های IP بسته­ بندی نماید دربایستن می‌باشد. واسط‌های Analog که در Gateway‌ها از آن‌ها بهره‌گیری می‌شود شامل دو نوع به شرح پایین می‌باشد:

واسط‌های صوتی FXS (Foreign Exchange Station):
این واسط بستگی دستگاه‌های تلفن آنالوگ را مستقیم به روتر پایدار می‌نماید. این رابط حائز کانکتور RJ-11 می‌باشد. به طور نمونه شکل ذیل کارت VIC-2FXS را پرتو می‌دهد که دارای دو پورت صوت می‌باشد.

کارت Voip FXS

واسط‌های صوتی FXO (Foreign Exchange Station):
امکان پیوست روتر را مستقیماً به خط تلفن، یعنی به شبکه تلفن عمومی PSTN می‌دهد. کانکتور ارتباطی از گونه RJ-11 می‌باشد. این رابط این امکان را ایجاد می‌کند که افرادی که امکان دسترسی به شبکه IP دارند بتوانند با بیرون از این شبکه (یعنی شبکه PSTN)، بستگی برقرار کنند. شکل ذیل کارت VIC-2FXO را که دارای دو پورت می‌باشد را نشانه می‌دهد.

 

کارت Voip fxo

واسط‌های صوتی Digital در شبکه‌های VoIP
این واسط‌ها شامل واسط‌های E1 - T1 و BRI می‌باشند که امکان برقراری پیوستگی دیجیتال بین روتر و دستگاه PBX، روتر و خطوط E1-PRI مخابرات و دستگاه تلفن‌های دیجیتال را فراهم می‌نمایند. در تمامی این واسط‌ها از روش TDM در بخش کانال‌های خطوط بهره‌گیری می‌شود. در شکل زیر نمونه‌ای ‌از این ارتباط‌ها اثر داده شده است.

در ادامه جهت ارائه توضیحات تكمیلی و طرح پیشنهادی از راهكارهای شركت Cisco بهره‌گیری شده است، جهت ایجاد Integrity كامل، راهكارهای مدیریت تماس نیز مبتنی بر راهكارهای Unified Communication این شركت می‌باشد. شایان به ذكر است در حال حاضر شركت Cisco ارائه دهنده بزرگ‌ترین و جامع‌ترین راهكارهای VoIP وIP Telephony می‌باشد و راه اندازی VoIP سیسکو گرد از بهترین راه های پیاده سازی ویپ است.

 

صونی دیجیتال Voip

 

فرآیند تماس تلفنی هنگام استفاده از مدیریت متمرکز تماس Cisco
در این قسمت برای درک بهتر از اینکه چه اتفاقی اثناء برقراری یک تماس تلفنی از طریق سرویس VoIP در سررسید استفاده از Cisco call manager رخ می‌دهد خواهیم پرداخت به طور کلی شدامد سرویس تلفنی به دو تقسیم کلی تقسیم می‌شود:

ترافیک مهار وابستگی تلفنی
بسته‌های صوتی حامل صوت کاربران سرویس
ترافیک کنترل وابستگی تلفنی، شدامد پروتکل‌هایی از قبیل MGCP، SIP، H.323 می‌باشد که در باره استفاده جهت برقراری یک تماس تلفنی می‌باشد. تبدیل عدد تلفن به آدرس IP دستگاه گیرنده، حفاظت و کنترل بستگی تلفنی در سررسید مکالمه و در ضمن واپسین،انجام بخشیدن به این تماس از وظایف این پروتکل‌ها می‌باشند.

همان طور که در شکل ذیل نگریستن می‌نمایید بسته‌های صوت از گونه بسته‌های RTP (Real-Time Transport Protocol) می‌باشند که این پروتکل از راه پروتکل UDP در لایه 4 و IP در لایه 3 جابجا می‌شود. ضمناً در لایه 2 با توجه به نوع بستر دسترسی در این شبکه از پروتکل متفاوتی از قبیل PPP، Ethernet و یا ATM استفاده می‌شود.

راه اندازی تماس Voip

با پروا به شکل زیر فرآیند یک تماس به شرح پایین خواهد بود:

 

تماص تصویری Voip

هنگامی که کاربر گوشی تلفن را بر می‌دارد، یک سیگنال OFF-Hook به نخستین Gateway (روتر R1) فرستاده می‌شود. این روتر نیز بعد از اخذ سیگنال مربوطه Cisco call manager را از این تقاضا و برقراری تماس (Request) آگاه می‌سازد.
Call manager Cisco از روتر R1 سیگنال بوق را برای گوشی تقاضا كرده و منتظر گرفتن عدد تماس می‌ماند.
کاربر شماره گیری می‌نماید، روتر R1، ارقام شماره گیری شده را (تک تک) به Cisco Call Manager ارسال می‌نماید.
Call Manager، در جدول مسیریابی خویش ارقام عدد گیری شده را جستجو می‌نماید. بر پای بست، جدول مسیریابی Call Manager، شماره تلفن در خواستی مربوط به روتر R2 می‌باشد.
Call Manager، به روتر R2 سیگنال زنگ زدن را ارسال می‌نماید سپس بستگی بر پایه پروتکل RTP، برقرار می‌گردد.
لازم به بیان است عملیات وارسی بر تماس در درازا تماس تلفنی بدست Call Manager انجام می‌شود در صورتی که یگانه از Gateway‌ها تشخیص دهد که کیفیت بستگی پسندیده نمی‌باشد Call Manager را مستحضر می‌سازد و Call Manager ارتباط را قطع می‌نماید.

پروتکل های سرویس VoIP
در این سرنوشت گونه ها پروتکل های باره بهره‌گیری در شبکه ویپ بیان شده است.
H.323
استاندارد ITU-T می‌باشد، که انتقال تصویر و صدا را بر روی شبکه های بر پایه IP فراهم می‌سازد.
MGCP
پروتکلی است برای مهار تماس‌های VoIP و ارتباط آنها با Gateway
SIP
پروتکلی است همانند به H.323 و لغایت حدی ساده تر که توسط IETF جهت برپایی یک بستگی دو طرفه ایجاد شده است.
RTP
پروتکل RTP، مهار اخذ بسته های در بر گیرنده صوت و صحت توالی آن را اتمام می‌دهد.
RSVP
RSVP پروتکل سیگنالینگی است که جهت اجتناب از تاخیر و تامین کیفیت از منابع شبکه کاربرد کرده و آنها را برای انتقال صوت رزرو می‌کند. این پروتکل وظیفه مدیریت کیفیت سرویس را نیز دارد.
Mega co/H.248
پروتکل Mega co، بسیار همانند پروتکل MGCP است و بین عناصر درگاه های چند رسانه ای که به چهره فیزیکی از هم جدا می‌باشند کاربرد می‌شود.
RTSP
پروتکل RTSP، یک پروتکل لایه استعمال می‌باشد و برای مهار روی تحویل جریان داده های بلادرنگ بکار می‌رود.
RVP
پروتکل RVP، پروتکلی برای انتقال جلسات تلفنی دیجیتال در شبکه های مداری یا دیتا ای است. این پروتکل تسهیلاتی برای برپایی و پیکربندی تماس بین دستگاه سرویس گیرنده و دستگاه سرور یا سوئیچ تلفن، فراهم کرده است.
مزایای سرویس Voip ویپ
از مهمترین مزایای به کارگیری فناوری VoIP سیسکو و نصب و راه اندازی VoIP در یک سازمان، می‌توان به موارد پایین اشاره نمود:

عدم دربایستن به پرداخت هزینه مسیر دور و یا شهری جهت برقراری تماس تلفنی بین مراکز مختلف
افزایش سطح امنیت تلفنی به جهت کاربرد نمودن از بستر خصوصی
امکان تعریف و یا انتقال شماره تلفن به چهره دلخواه
یکپارچگی بستر تلفنی با بستر داده
امکان دسترسی به شبکه VoIP سیسکو سازمان از هر نقطه در مملکت و بیرون از کشور
کیفیت بسیار بالای تماس های شبکه VoIP سیسکو
امکان برقراری بستگی های تصویری در شبکه VoIP
قابلیت گسترش پذیری و نرمش پذیری بالای شبکه VoIP سیسکو
همچنین نرم انگیزه ها مدیریت تماس کمپانی Cisco تحت عنوان Cisco Unifed Communications Manager یا همان CUCM یک سیستم گفت‌وشنود است، که در راستای پیاده سازی Voip یکی از المان‌های اصلی در تاسیس Voip کمپانی سیکو می‌باشد. این نظام از طریق یک GUI قابل دستیابی است و یک واسطه خط دستور (CLI) برای تسهیل امکان عیب یابی و اداره پایه ای سیستم، مانند شروع و توقف سرویس‌ها و تاسیس دوباره به آن اضافه شده است. برای فراهم کردن امنیت بیشتر، CUCM Cisco Security Agent به چهره پیش فرض Load شده برروی سامانه ارائه شده است.

راه اندازی voip سیسکو

برخی از نکات مهم در طراحی و راه اندازی VoIP دربرگیرنده موارد ذیل می‌باشد:
در وابستگی بین مراکز، پهنای باند حائز اهمیت می‌باشد از آنجا که هر خط ویپ، بیچارگی به حداقل 21Kps و بیشینه 106Kps در مسیر رفت و برگشت دارد، در صورت پر شدن Bandwidth موجود اختلال در بستگی به وجود می‌آید و در این حالت صدا مرتبا قطع و وصل می‌شود، لذا به یک پهنای باند اختصاصی و همیشگی بیچارگی می‌باشد.
فاصله زمانی عبور بسته ها از مبدا به مقصد و برگشت (Ping Time) در سرویس Voip باید کمتر از 500 ms باشد، زیرا در صورت اغلب بودن فاصله زمانی در پیوستگی Delay برپایی خواهد شد و عبور صدا با تاخیر صورت می‌گیرد.
در طراحی و راه اندازی VoIP گزینش و تنظیمات فشرده سازی حائز اهمیت می‌باشد، لذا در چهره استفاده از استانداردهایی که فشرده سازی را کمتر سپریدن می‌دهند میزان کاربرد پهنای باند بیشتر خواهد شد. در صورت به کارگیری فشرده سازی بالا میزان کیفیت صدا ذیل خواهد آمد. برای بهره‌گیری بهینه از Bandwidth به کارگیری QoS در لایه 2 و 3 پیشنهاد می‌شود.
بهترین برگزیدن برای سیستم ویپ
برای انتخاب بهترین سرویس voip بهتر است با متخصص باره نظر، نیاز خود را به اشتراک بگذارید و نظرات وی را برای این منظور استفاده کنید. موارد استفاده از سرویس ویپ زیاد بسیار هستند و این باره دلیلی است برای دربایستن به مشاوره با یک متخصص.

یکی سایر از سرویس های قابل ارائه توسط تیم فنی کمپانی فناوران عصر شبکه پاسارگاد، پیکربندی و رفع عیب تخصصی و تاسیس سرویس Voip بر پایه پروتکل SIP می‌باشد. سرویس SIP Phone در حال حاضر بدست کمپانی ارجمند مخابرات ایران و مخابرات ایالت تهران در حال ارائه می‌باشد. توضیحات تکمیلی در خصوص این سرویس در مقاله VoIP قابل مشاهده می‌باشد.
در این خصوص راه شغل تیم فنی شرکت فناوران عصر شبکه پاسارگاد، جهت ایجاد پایداری، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان هر چه بیشتر، در نتیجه برای تاسیس VoIP بر پایه ارتباطات سیپ ترانک برروی سامانه CUCM کمپانی سیسکو می‌باشد.
اطلاعات تکمیلی تر در "What is VoIP" سایت سیسکو موجود می‌باشد.





:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: